Od dziś rachmistrzowie spisowi zaczną odwiedzać respondentów, którzy do tej pory nie spisali się przez internet, na infolinii lub w trakcie wywiadu telefonicznego.

 



Rachmistrza, który odwiedza respondenta w celu przeprowadzenia wywiadu spisowego można poprosić o wylegitymowanie się oficjalnym identyfikatorem. Każdy rachmistrz powinien mieć go przy sobie i okazać na prośbę respondentowi.



Identyfikator musi zawierać następujące informacje:

 


W przypadku dalszych  wątpliwości warto skorzystać z  pozostałych możliwości weryfikacji rachmistrza jakie zapewniło Centralne Biuro Spisowe. Można to zrobić m.in. poprzez specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie rachmistrz.stat.gov.pl.

Rachmistrz spisowy nie będzie pytał o stan majątkowy respondenta, wartość przedmiotów należących do domowników, nie będzie również wymagał okazania korespondencji urzędowej np. z ZUS czy z bankami, ani prywatnej. Rachmistrz zada tylko te pytania, które są zapisane w formularzu. Wszyscy respondenci odpowiadają na te same pytania, nie są one różnicowane pod jakimkolwiek względem.

W przypadku stwierdzenia faktycznych nieścisłości należy przerwać wywiad, spisać dane rachmistrza i skontaktować się z najbliższym urzędem gminy, urzędem statystycznym lub jego oddziałem. Wywiady bezpośrednie będą prowadzone z zachowaniem procedur sanitarnych rekomendowanych przez MZ i GIS. Każdy rachmistrz powinien używać niezbędnych środków ochrony osobistej i zachowywać dystans społeczny.

Przypominamy, że zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, respondent nie może odmówić rachmistrzowi realizacji wywiadu i przekazania danych w ramach spisu powszechnego (art. 17a ust. 1-3 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1775).